Gelderse Opleiding voor Sportmassage
 

 

Oefentherapie

  Symposium Berlijn op 3 november 2007 over spieratrofie
Sinds het einde van de zestiger jaren werd wetenschappelijk aangenomen, dat krachtsvaardigheden slechts tot een bepaalde leeftijd te trainen is.









     
  Medische krachttraining (1)
Als we de uitspraak boven dit artikel in relatie zien met het bewegingsapparaat, dan staat hierbij het spiercorset centraal. Immers de spieren zijn de spiegel voor het bewegingsapparaat. Een krachtig spiercorset biedt steun en bescherming aan het lichaam en het functioneren ervan.

     



  Medische krachttraining (2)
Trainingsfysiologisch gezien kan men de afzonderlijke spier niet als ’n eenheid beschouwen. Exact genomen geeft een oefening uiteindelijk in iedere gewrichtshoek, waarin de spier sterk wordt belast, een toename van kracht. Dit houdt in dat men in de ADL bezigheden een veranderde “onechte” krachtcurve laat zien. Het verloop hiervan is met betrekking tot de belastingen waar het lichaam mee geconfronteerd wordt verschillend.
     





  Oefeningen om uw rug sterk en fit te maken
De rug is zo maximaal ontspannen. De armen liggen langs het lichaam. De knieën zijn 90 graden gebogen en liggen op een kussen evenals het hoofd. Ga het liefst de eerste 2 weken na de operatie 2 tot 3 maal per dag een half uur op deze manier liggen. Oefening 1 tot en met 3 mogen direct na de operatie uitgevoerd worden zonder korset.

     



  Oefeningen om uw rug sterk en fit te maken
De oefentherapie voor de schoudergordel dient uiteraard gericht te zijn op een zo volledig mogelijk herstel van functie. Hierbij kan een aantal verschillende doelen worden onderscheiden, die successievelijk moeten worden nagestreefd.



     






  Oefeningen om uw rug sterk en fit te maken
Core stability is een veelgebruikt begrip in de huidige fysiotherapie en trainingswereld. Veel therapeuten en trainers gebruiken stabiliteits- en krachtoefeningen om een optimaal getraind lichaam te krijgen wat onder andere beter preventief belast is tegen het ontstaan van blessures. De ‘ontdekking’ van deze oefeningen en toepassingen ervan is voor velen nog relatief nieuw. Momenteel wordt er ook veel wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd over het eventuele effect van deze trainingen.


     



  Oefeningen stabiliteitsspieren (1)
In dit deel van het thema "de serie basis stabiliteitsspieren": De schuine bovenste en onderste buikspieren. Nadat in 'n eerder thema de rechte bovenste en onderste buikspieren zijn behandeld, volgt nu het deel: de schuine buikspieren.


     



  Oefeningen stabiliteitsspieren (2)
Het trainen van de rechte en schuine spieren van de rug en het bekken zijn zeer belangrijk voor het optimaal stabiliseren van de lage rug en het bekken. Er volgen nu enkele oefeningen die patiënten of cliënten thuis, zonder gebruik te maken van hulpmiddelen, uit kunnen voeren.
     
  Specifieke rugoefeningen
In andere thema's is aandacht besteed aan oefeningen voor de rechte - en schuine buikspieren. Er volgen nu een aantal oefeningen voor de rugspieren zonder rotatie, die thuis, dus zonder gebruik te hoeven maken van oefenmateriaal, uitgevoerd kunnen worden.

     


  Proprioceptie en neuromusculaire controle
In vooral de Engelstalige literatuur over revalidatie en training is in toenemende mate aandacht voor de invloed van proprioceptie op de stabiliteit van een gewricht. Proprioceptie en neuromusculaire controle worden in verband gebracht met het verbeteren van de functionele stabiliteit van de enkel, knie, rug en schouder en door vele auteurs als belangrijke sleutel gegeven voor een succesvolle revalidatie.